Płaski brzuch w 5 minut – cz II

Kliknij PLAY i Obejrzyj wideo:

Hej,
Skoro tu jesteś, to serdecznie zapraszam na Bezpłatne Szkolenie ONLINE

Jak zdążyć z wymarzoną sylwetką do lata?

5 błędów żywieniowych które blokuje Twoje efekty

NIEDZIELA 24.05.2020 r. 20:00 | CZAS TRWANIA: 90 MIN

Duma i satysfakcja ze swojego ciała. Większa pewność siebie. Poczucie atrakcyjności.Większa swoboda i radość. Szczęście gdy patrzysz w lustro. 

Na szkoleniu odkryjesz co Cię przed tym BLOKUJE.

Podaj dane i Odbierz wejściówkę:

Niedziela, 24 Maja 2020 godzina 20:00
Do naszego live zostało:

:
:
:

Jeśli nie obejrzałaś/eś części pierwszej, w którym opisuje problem związany z wadą postawy powodującą wydęty brzuch – koniecznie obejrzyj 1 część. Być może już na tym etapie Twój problem zostanie rozwiązany.

Jednak bardzo możliwe, że samo wyrównanie dysbalansu mięśniowego nie wystarczy. Badania dowodzą, że na zespół jelita drażliwego cierpi 14-24 % kobiet oraz 5-19% mężczyzn. [1] Czyli tak jak było w części pierwszej z hiperlordozą, tu także dziewczyny dostajemy po …. ;-).

Zespół jelita drażliwego (IBS)

Zespół jelita drażliwego (IBS) jest schorzeniem przewodu pokarmowego. Jelito jest nadpobudliwe i fermentują w nim węglowodany krótkołańcuchowe. Objawia się wzdęciem brzucha. 

Kiedyś sądzono, że jest ono efektem gromadzenia się nadmiernej ilości gazów jelitowych w przewodzie pokarmowym. Aktualna wiedza wskazuje na to, że problem jest o wiele bardziej skomplikowany. [2,3] Lembo i wsp. w swojej analizie wykazali, że większość chorych doświadcza wzdęć. Problem dotyczyć może nawet 96% chorych. [4] Zespół Changa także prowadził badania i dowiedziono, że wzdęcia powodują zwiększenie obwodu w pasie u chorych z zespołem jelita nadwrażliwego. [5].

Inny najczęstszy objaw IBS: Ból brzucha związany ze zmianą częstotliwości wypróżnień oraz konsystencją stolca.

IBS dzieli się na 4 podkategorie, zależne od objawów dominujących:

  1. IBS-D – rodzaj biegunkowy, kiedy istnieje przewaga nieprawidłowych stolców; jest pod postacią biegunki (uformowanie typu 1 i 2 wg skali bristolskiej)
  2. IBS-C – rodzaj zaparciowy, kiedy istnieje przewaga nieprawidłowych stolców; jest pod postacią zaparć (uformowanie typu 6 i 7 wg skali bristolskiej)
  3. IBS-M – rodzaj mieszany, kiedy naprzemiennie z podobną częstotliwością występują zaparcia i biegunki
  4. IBS-U – niesklasyfikowany – wszystkie pozostałe przypadki [6,7]

Studiując literaturę, przebywając na licznych szkoleniach dietetycznych oraz studiach, zdobyłam wiedzę, którą może pomóc w takich przypadkach. Kiedy wprowadzisz w życie kilka zasad, Twoje problemy znikną, a wraz z Nimi – wystający brzuch.

Diagnostyka

Bardzo ważny jest szczegółowo przeprowadzony przez dietetyka lub lekarza wywiad. Wyszukanie objawów alarmowych, przez które zaburzenie może występować. W wyjątkowych przypadkach w codziennej praktyce klinicznej można posłużyć się testami oddechowymi.
Jakie są przyczyny powstawania IBS?

Prawdopodobnie masz predyspozycje genetyczne, a ponadto ostatnio towarzyszył Ci:

Często osoby, które mają IBS, mają w jelicie znacznie mniej bakterii z rodzaju Lactobacillus i Bifigobacterium, a więcej Escherichia coli, Streptoccocus, Clostridium spp.

Tak naprawdę nie wiadomo do końca, czy problemy jelitowe mają wpływ na psychikę, czy odwrotnie.

Jak pozbyć się IBS?

Zespół jelita drażliwego leczy się objawowo. Należy opanować dolegliwości, które doskwierają. Dieta i leczenie zawsze są dopasowywane indywidualnie. Potrzebne jest zdyscyplinowane podejście pacjenta i współpraca z lekarzem, dietetykiem, czasem psychologiem.

60-80% osób z IBS twierdzi, że objawy są zależne od tego, co zjedzą. Lista produktów zakazanych jest bardzo indywidualna.

Bezapelacyjnie warto wykluczyć produkty przetworzone:

Dbamy o podstawy:

Do ograniczenia:

Jednak to nie znaczy, że macie przestać je jeść. Musicie poznać, jaka ilość ich produktów nie nasila objawów. Np. nie możesz jeść brokułu, ale jeśli podgotujesz i dodasz do dania małą ilość, objawy nie wystąpią. Możesz nie tolerować mleka, ale mała ilość dodana do kawy nie nasili objawów itp.

Warzywa, które wzdymają (kapusta,strączki) ograniczcie do minimum i sprawdźcie, jaka jest tolerowana ilość.

Dieta lekkostrawna jest polecana przy IBS. Oznacza to, że potrzebujemy mało energii do strawienia. Czyli, jeśli mamy do wyboru makaron pszenny, a pełnoziarnisty – w tym przypadku wybieramy pszenny. Płatki owsiane górskie vs. błyskawiczne – wybieramy błyskawiczne.

Zachęcam do wprowadzenia pod okiem specjalisty diety low-FOODMAP na 6-8 tygodni. Zmniejszy to ryzyko jałowości i niedoborów pokarmowych. Polega na unikanie produktów łatwo fermentujących.

Po czasie stosowania restrykcji, należy stopniowo wprowadzać produkty z powrotem do jadłospisu. Jeśli dany produkt nie wywołuje objawów, może wrócić na stałe do diety. Jeśli wywołuje – nie. Jednak restrykcji nie zaleca się powtarzać powyżej 8 tygodni. Można doprowadzić do niedoborów [9-11]

Podsumowanie

Całkowite wyleczenie IBS nie jest możliwe, jednak można wyciszyć przykre objawy uprzykrzające normalne funkcjonowanie. Wiele analiz pokazało, że wzdęcia są jednymi z najbardziej przykrych, a wraz z nimi wydęty brzuch.

Kluczowa jest modyfikacja diety i stylu życia, dbanie o podstawy oraz indywidualne podejście. Stosując się do zaleceń możemy sprawić, że wzdęcia znikną, a wraz z nimi brzuszek stanie się płaski.

Przypisy

[1] Nieber K, The Impact of Coffee on Health, Planta Med. 2017 Nov;83(16):1256-1263
[2] Hasler WL. Irritable bowel syndrome and bloating. Best Pract Clin Gastroenterol 2007;21:689-707.
[3] Houghton LA, Lea R, Agrawal A i wsp. Relationship of abdominal bloating to distension in irritable bowel syndrome and effect of bowel habit. Gastroenterology 2006;131:1003-1010.
[4] Lembo T, Naliboff B, Munakata J i wsp. Symptoms and visceral perception in patients with pain-predominant irritable bowel syndrome. Am J Gastroenterol 1999;94:1320-1326.
[5] Chang L, Lee OY, Naliboff B i wsp. Sensation of bloating and visible abdominal distension in patients with irritable bowel syndrome. Am J Gastroenterol 2001;96:3341-3347.
[6] Cappelletti S, Piacentino D, Sani G, Aromatario M, Caffeine: cognitive and physical performance enhancer or psychoactive drug?, Curr Neuropharmacol. 2015 Jan;13(1):71-88
[7] Desbrow B, Biddulph C, Devlin B. et al.: The effects of different doses of caffeine on endurance cycling time trial performance. J Sports Sci. 2012, 30, 2, 115-120
[8] Daly JW, Butts-Lamb P, Padgett W, Subclasses of adenosine receptors in the central nervous system: interaction with caffeine and related methylxanthines., Cell Mol Neurobiol. 1983 Mar;3(1):69-80
[9] Kynast-Gales SA, Massey LK, Effect of caffeine on circadian excretion of urinary calcium and magnesium, J Am Coll Nutr. 1994 Oct;13(5):467-72
[10] Ruhl CE, Everhart JE. Coffee and caffeine consumption reduce the risk of elevated serum alanine aminotransferase activity in the United States. Gastroenterology 2005; 128: 24-32
[11] Ruhl CE, Everhart JE. Coffee and tea consumption are associated with a lower incidence of chronic liver disease in the United States. Gastroenterology 2005; 129: 1928-1936

Share on facebook
Facebook
Share on pocket
Pocket
Share on pinterest
Pinterest

NAOMI TAMPER

Jestem certyfikowanym instruktorem sportu. Na co dzień kocham  śpiew, podróże, kino i gotowanie. Napisałam książkę: “Łatwa Trudność Odchudzania“, aby podzielić się wreszcie skutecznym sposobem na schudnięcie i prowadzenie zdrowego trybu życia. Jeśli chcesz osiągnąć wymarzoną sylwetkę, to zapraszam do współpracy online.

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *